+36 (30) 338 0099

Birtokbaadási kisokos II.: 7+1 tipp vevőknek a zökkenőmentes átvétel érdekében

Birtokbaadási kisokos II.: 7+1 tipp vevőknek a zökkenőmentes átvétel érdekében

Korábbi cikkünkben már körbejártuk a témát, mik azok a legfontosabb teendők, amit eladóként a birtokbaadással kapcsolatosan érdemes megtenni az adásvételt követően.

Most nézzünk meg egy másik aspektust, mégpedig azt, hogy mik a legfontosabb teendői az új tulajdonosnak a birtokbaadással összefüggésben.

 

1. Írjunk birtokbaadási jegyzőkönyvet!

Ideálisan a birtokbaadás akkor következik be, amikor a vételár teljes egésze kifizetésre került az eladónak, így ekkor már joggal formálhatunk igényt új tulajdonunkra és annak rendezett, követhető paramétereire, állapotára. A birtokbaadási jegyzőkönyv rögzíti többek között az ingatlan állapotát az átadás pillanatában, a mérőórák állását és azt is, hogy mik azok a vagyontárgyak, melyek az ingatlanban maradtak. Nagyon fontos, hogy ez a jegyzőkönyv elkészüljön, hiszen tiszta helyzetet teremthet az esetleges vitás kérdések vagy garanciális problémák felmerülése esetén is.

 

2. Írassuk át a közműveket!

Új ingatlan tulajdon szerzése esetén 15 nap áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a közműveket a saját nevünkre írassuk. Ezt a legegyszerűbben úgy intézhetjük el, ha a korábbi tulajdonossal együtt adjuk be a formanyomtatványt. A közműátírás menete egyszerű folyamat: Miután elkészült a birtokbaadási jegyzőkönyv és rögzítésre kerültek az óra állások egy formanyomtatványt kell kitölteni, melyet mind a két fél aláírásával kell benyújtani online vagy személyesen. Miután a kérelmet feldolgozták, az előző tulajdonos megkapja a végszámlát, mely alapján rendezheti esetleges tartozásait, vagy visszakaphatja a túlfizetéses összege(ke)t. Az eladó fél végelszámolását követően a vevő szerződést köt a szolgáltatókkal és innentől kezdve a számlák már az ő nevére érkeznek. Fontos, hogy ezt a kört minden egyes szolgáltató esetén megtegyük, és ne feledkezzünk meg a közművek mellett a telefon-, internet-, TV előfizetésekről sem, mert automatikusan egyetlen szolgáltatás sem kerül át az új tulajdonos nevére.

 

3. Jelentkezzünk be a lakcímre!

Miután megtörtént a birtokbaadás és a tulajdon földhivatali bejegyzése, érdemes a kormányhivatalba is ellátogatnunk, hogy bejelentkezzünk új lakcímünkre. Ehhez személyes ügyintézés esetén egy nyomtatványt kell kitöltenünk, amit akár előzetesen is kikérhetünk az adott hivatalból. Fontos, hogy a bejelentkezéskor a nyomtatványon a tulajdonosnak is jóvá kell hagynia a lakcím létesülését, haszonélvezeti jog fennállása esetén pedig a haszonélvező rendelkezik arról, ki és milyen típusú lakcímet létesíthet az érintett ingatlanban.

 

4. Kérjük el az összes kulcsot és kódot, tájékozódjunk az ingatlannak kapcsolatban!

Fontos, hogy a kulcs kérdéskörben ne csupán a bejárati ajtó kulcsára gondoljunk. Számos dolog lehet egy ingatlanban, ami kulccsal záródik, például a postaláda, a villanyóraszekrény, a pince ajtó, a szobák ajtaja...stb. Emellett pedig ügyeljünk a kódok elkérésére is, például riasztó, kapu...és így tovább. Sok későbbi kellemetlenséget, esetleges telefonálgatást megspórolhatunk magunknak, ha pontosan tájékozódunk az ingatlan és hozzá tartozó részek használatóról, mint például tároló helye, szemeteskukák helye, vagy kertesház esetében a szemétszállítás ideje...

 

5. Lehetőség szerint a birtokbaadást követően cseréljünk zárat és változtassunk kódokat!

Senkiről sem feltételezve rosszat, de mégis fontos, hogy megvásárolt ingatlanunkba ne legyen arra már nem jogosult személyeknek szabad bejárása. A tulajdonosok nem ritkán adhatnak kulcsot közeli hozzátartozóknak, barátoknak, szomszédoknak is, így magánszféránk védelmét csak akkor tudjuk 100%-osan biztosítani, ha a korábban erre jogosult személyek biztosan nem tudnak a későbbiekben az ingatlanba bejutni.

 

6. Keressük fel a közös képviselőt!

Társasházak esetében fontos, hogy bemutatkozzunk a közösképviselőnek és átbeszéljük többek között a közösköltség fizetésének módját vagy az ezen kívül felmerülő költségeket, teendőket. Sok házban szokás, hogy a lakók osztoznak például a kertrendezés, locsolás, vagy akár a közösen használt házrészek takarításának feladatain. A közös képviselő ezen túlmenően bemutathat minket majdani szomszédainknak is, így megismerhetjük a lakóközösséget.

 

7. Tájékozódjunk a parkolásról!

A társasházak ma már egyre gyakrabban rendelkeznek saját parkolóval, mélygarázzsal, és ha erről nem esett szó az adásvétel során, fontos, hogy utánajárjunk, mik a kínálkozó lehetőségek. Sok esetben fordul elő az is, hogy a parkolás házon belül nem megoldott és közterületen csak térítés ellenében lehet parkolni. Más esetekben pedig, különösen új építésű lakóparkok közelében szokványos, hogy közterületi szabad parkolóhelynek tűnő helyek valójában bérelt, vagy saját autóbeállók. Amennyiben rendelkezünk autóval, minden esetben tájékozódjunk róla, hol és miképpen tudunk szabályosan parkolni, valamint mik az esetlegesen felmerülő költségek és adott esetben hogyan tudunk ezeken csökkenteni.

 

+1. A zökkenőmentes ügyintézés érdekében kérjünk segítséget!

Mint látható, az adásvételi szerződés aláírásával az ingatlanvásárlási folyamat még nem ért véget, a birtokbavétel is számos fontos feladatot tartogat az új tulajdonosok számára! Amennyiben Ön szeretne mindig tájékozott lenni és szeretné elkerülni a kellemetlenségeket, fennakadásokat, úgy keresse a QARAT ingatlanközvetítő hálózat munkatársait bizalommal!

Együttműködéseink feltételrendszere értelmében ingatlan adásvételhez köthető szolgáltatásaink többségét a vásárlók ingyenesen vehetik igénybe!

Ha ingatlant venne, hívjon minket! Várjuk jelentkezését!

 

Hozzászólások (0)

    Új hozzászólás

    Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.