+36 (30) 338 0099

Birtokbaadási kisokos: 7+1 tipp eladóknak a zökkenőmentes átadás érdekében

Birtokbaadási kisokos: 7+1 tipp eladóknak a zökkenőmentes átadás érdekében

Egy ingatlan eladással egybekötött költözés mindig rendkívül izgalmas és összetett feladat. Bár sokan azt gondolnák, hogy a szerződéskötéssel az ügylet lényegi része le van tudva, ugyanakkor sok teendő adódik ezt követően is, ha azt szeretnénk, hogy minden flottul és konfliktusoktól, fennakadásoktól mentesen történjen.

Nézzük most meg, mi az a 7+1 szabály, amit egyetlen tudatos eladó sem téveszthet szem elől a birtokbaadás előtt és közben!

 

1. Csak a teljes vételár kifizetése után kerüljön sor az átadásra!

A birtokbaadás pontos időpontja a legtöbb esetben az adásvételi szerződésben kikötésre kerül. Ez a legideálisabb mind a vevő, mind az eladó számára, hisz így pontosan tervezhetővé válnak a költözéssel összefüggő teendők mind a két félnek.

A birtokbaadás legtöbbször az utolsó fizetési részlet teljesítésével egyidejűleg történik. Ez tiszta, egyértelmű helyzetet teremt és kizárja az esetleges későbbi jogvitákat, a vevő esetleges újra kiköltöztetésének körülményes intézését -amennyiben a vételár teljes díját mégsem fizetné meg-, és ez esetben az ingatlanon végzett időközbeni módosítások megtérítésével kapcsolatos vitás helyzeteket.

Előfordul azonban, hogy az utolsó részlet kifizetésének időpontját nem lehet pontosan kikötni. Ez akkor fordulhat elő, ha a vevő a fennmaradó vételár részt hitelből fizeti, és a folyósítás dátuma nem adható meg pontosan, vagy például a vevő külföldi állampolgár és engedélyre van szüksége a birtokszerzéshez. Ezekben az esetekben érdemes úgy szerződni, hogy a birtokbaadás a majdani végső kifizetés dátumához kötött, fix időtávban történjen.

 

2. Tiszta, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban kerüljön átadásra az ingatlan!

Szinte mindenki, aki újonnan vásárolt ingatlanba költözik tervez valamilyen felújítást, ha mást nem is, legalább egy tisztasági festést. Ugyanakkor fontos, hogy a kiürítést követően az ingatlan -eladási állapottól fügően- használható állapotban és a lehetőségekhez mérten tiszta legyen. A korrektség elvét szem előtt tartva azt szoktuk javasolni ügyfeleinknek, törekedjenek rá, hogy az átadott ingatlan legalább olyan állapotban legyen, mint ahogyan ők is elvárnák, hogy megkapják, ha ők lennének az átvevői oldalon.

 

3. Időben kezdjük meg a költözést és szerződésben rögzítsük, mi megy, mi marad!

Vannak dolgok, amik egyértelműen az ingatlan részét képzik, mások kérdésesek, az ingóságok esetében pedig különösen fontos, hogy írásbeli megegyezés szülessen arról, hogy kinek a tulajdonában maradnak az átvétel után. Az átadás pillanatában csak azok az ingóságok lehetnek az ingatlanban, melyekről a felek szerződésben így egyeztek meg, így nem csak az lényeges, hogy ezügyben pontos megállapodás történjen, de az is, hogy az eladó fél időben megkezdje a költözködést, hogy a birtokbaadáskor a vevő az ingatlant valóban, teljes egészében birtokba tudja venni.

Fontos információ azoknak, akik ingósággal együtt értékesítik ingatlanukat, hogy az ingóság eladásból származó 600 000 Ft feletti bevétel jövedelemnek számít, így az után adózni kell.

 

4. Irassuk át a TV-, telefon-, internet előfizetést!

Az eladó számára fontos, hogy ezekért a szolgáltatásokért csak addig fizessen, míg valóban igénybe is veszi azokat, a vevő számára pedig nagy könnyebbség, ha a birtokbaadást követően azonnal el tudja kezdeni intézni az általa igényelt szolgáltatásokat.

 

5. Dokumentáljuk a közüzemi óra állásokat!

A birtokbaadással egyidejűleg fontos, hogy felírjuk és egyben fényképpel is dokumentáljuk, mennyi volt a gáz, víz és villany óra állás az érintett ingatlanban. Ez tiszta helyzetet teremt azügyben, hogy kinek meddig és mikortól kell a szolgáltatók felé az adott szolgáltatásokat megtéríteni. Általány díj fizetés esetén, ha a dokumentálás pillanatában az eladónak túlfogyasztása van, arra fizetési kötelezettsége keletkezik, míg, ha többlet fizetése, úgy a fennmaradó összeg visszajár.

 

6. Jelentkezzünk át az új lakcímünkre!

A költözéssel együtt járó nagy izgalomban könnyen megfeledkezhetünk róla, hogy a lakhelyváltoztatással hivatalos teendők is együtt járnak. Az új lakcím, illetve tartózkodási hely bejelentést a kormányablakban tudjuk megtenni. Ha időben elintézzük az átjelentkezést, azzal nem csak azt biztosítjuk, hogy folyamatosan megkapjuk a postánkat, de ez azért is fontos lehet, mert az adott lakhelyünk szerint, a helyi szabályoknak megfelelően tudjuk intézni ügyeinket, igénybe venni a szolgáltatásokat.

 

7.Minden fontos információt osszunk meg az új tulajdonosokkal!

Sok olyan információ lehet egy ingatlannal kapcsolatban, ami az eladó számára alapvetés, de a vevő számára újdonság, ezért érdemes végig gondolni életvitelünket és az ingatlannal összefüggő információkat maradéktalanul megosztani az új tulajdonosokkal. Gondolunk ezalatt kapu-, riasztó és egyéb kódokra, hogy melyik kulcs mire való, vagy például, hogy melyik nap szállítják el a szemetet. Ha elég körültekintőek vagyunk ebben a kérdésben, sok későbbi telefonhívást és kellemetlenséget megspórolhatunk.

 

+1 Készítsünk birtokbaadási jegyzőkönyvet!

A későbbi vitás helyzetek elkerülésének legbiztosabb záloga, ha a birtokbaadáskor jegyzőkönyvet készítünk, melybe minden lényeges információ bekerül. Ez a dokumentum rögzíti többek között a birtokbaadás tényét, annak körülményeit, a mérőórák állását és állapotát is.

A jegyzőkönyv mindkét szerződő felet egyaránt védi, így annak elmulasztása mind vevői, mind eladói oldalról kockázatokat jelenthet.

Amennyiben Önnek is fontos, hogy az ingatlan adásvételi folyamat zökkenőmentesen, felesleges körök és konfliktusok nélkül történjen, ne vágjon bele egyedül! Kérje a QARAT ingatlanközvetítő hálózat szakértő munkatársainak segítségét, akik készséggel állnak rendelkezésére!

Hozzászólások (0)

    Új hozzászólás

    Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.